Sukses

Lifestyle

Mengintip Keindahan Masjid Nasir al-Mulk Yang Berwarna Pink

Vemale pernah mengantarkan Anda pada beberapa masjid paling indah dan megah di dunia. Masjid yang indah dan megah itu memang banyak menggunakan konsep bangunan jaman kerajaan dan sudah berusia sangat tua. Itulah mengapa masih kelihatan kokoh dan indah.

Kali ini, kami akan mengenalkan Anda pada salah satu masjid yang terkenal dengan nama Pink Mosque atau Masjid Pink. Warnanya memang tidak serta merta pink, namun masjid yang bernama asli Nasir al-Mulk ini menyimpan keindahan yang luar biasa di dalamnya. Anda hanya perlu menunggu hingga matahari menerpa masjid yang terletak di Shiraz, Iran ini.

Photo copyright Viralnova.com

Masjid Nasir al Mulk ini dipenuhi kaca yang berwarna-warni. ketika Anda masuk di dalamnya pada siang atau pagi hari, Anda bisa melihat warna-warni yang memenuhi ruangannya. Dan percaya atau tidak, konsep bangunan ini adalah warisan dari kehidupan di tahun 1876. Masjid Nasir al-Mulk dirampungkan pada tahun 1888. Awet betul, ya?

Photo copyright Viralnova.com

Di langit-langit masjid, Anda juga bisa melihat keramik cantik yang tertata apik dan sangat menawan. Menunjukkan kemegahan dan keindahan yang tiada tara. Masjid ini adalah satu dari sekian masjid yang memiliki kaca warna-warni sebagai penghiasnya. Melihat fotonya saja membuat kita merasakan tentram.

Photo copyright Viralnova.com

Ada sisi yang nampak redup dan ada sisi yang tampak merona. Intip keindahannya di galeri kami. Kami akan membawa Anda menyusuri masjid yang luar biasa indahnya ini.

(vem/gil)

Follow Official WhatsApp Channel Fimela.com untuk mendapatkan artikel-artikel terkini di sini.

Loading